Dry needling

Getting to the point.

Wat is dry needling?

Dry needling is een efficiënte behandelmethode van myofasciale problemen met pijn en stijfheid ten gevolge van trigger points in spieren.

Een triggerpoint is een verkrampt plekje in een spier (lokale verharding, 'knoop' in de spiervezels) dat zowel lokale als gerefereerde pijn kan geven in een bepaalde zone. Het kan ontstaan door verschillende oorzaken, bijvoorbeeld acuut door een ongeval, chronisch door een langdurige verkeerde houding, door overbelasting, door immobilisatie, door stress en emoties...

Een fijn, 'droog' naaldje wordt ingebracht in de spier, zonder vloeistof. De therapeut zoekt de triggerpoints op om ze uit te schakelen en te deactiveren. Op die manier zullen de spieren snel en langdurig ontspannen. Vaak worden meerdere spieren aangeprikt en zijn enkele sessies nodig.

Hoe voelt het aan?

Het inbrengen van het naaldje voelt u bijna niet. Wanneer het triggerpoint wordt gevonden, spant de spier zich eventjes lokaal aan. Dat geeft een kortdurend krampgevoel of een diep, dof gevoel. Daarna ontspant de spier zich.

Na het prikken kan de spier tijdelijk stijf of vermoeid aanvoelen (door de afvalstoffen die vrijkomen). Dat is meestal van korte duur. Eens de stijfheid is verdwenen, kan men beter bewegen met minder pijn.

Verschil met acupunctuur

Bij klassieke acupunctuur worden vaak oppervlakkig, meerdere naalden in het lichaam gezet, en dit voor een langere tijd. De gebruikte naalden zijn wel van dezelfde soort als bij dry needling.

Bij acupunctuur wordt het naaldje ook op plaatsen gezet om een energetisch effect te hebben, in tegenstelling tot dry needling, waarbij één naaldje kortdurend een triggerpoint gaat prikkelen.

Indicaties

• Stijfheid/pijn in spieren en gewrichten, lokaal en/of op afstand (soms uitstralend)
  • Verminderde kracht in bepaalde spieren
  • Klachten van de nek, schouder en de rest van de arm (bv. trapeziussyndroom, tenniselleboog, frozen shoulder)